vrijdag 15 maart 2013

In Love With The Killers



Veel bandjes vind ik leuk. Veel bandjes vind ik goed. Van veel bandjes bezoek ik graag een concert, maar er is één band, waar ik ontzettend fan van ben: The Killers. Afgelopen maandag stonden ze in de Ziggo Dome en ik stond vooraan!


The Killers is één van mijn favoriete bands omdat zij mijn hele muzieksmaak veranderd hebben. In 2008 zag ik ze op de EMA op tv en was in één keer verliefd. Ze deden daar het nummer Human (die ken jij vast ook wel) in een of andere blokkendoos en ik wilde onmiddellijk meer horen. De cd Hot Fuss heb ik vervolgens grijs gedraaid en ik ontdekte steeds meer Indie Rock bandjes. De slechte dance en hiphop waar ik voorheen naar luisterde belandden in mijn Itunesprullenbak en maakte plaats voor mijn nieuwe muziekstijl: (Indie) Rock en Alternative.  

The Killers - Human - Live op EMA 2008

Toch heb ik wel een beetje een haat-/liefdeverhouding met the Killers gehad. De eerste twee cd's (Hot Fuss en Sam's Town) zijn echt te gek, maar Day&Age waar dus Human op staat is een stuk minder goed. Ook hun nieuwste cd Battle Born is weer een beetje meh. Ook heb ik zat live optredens gezien, waar ik bijna van moest huilen zo slecht. Zoals deze bijvoorbeeld:

The Killers - Mr Brightside - Live op Lowlands 2007

Oei, dat klonk niet al te best, toch? Later bleek hij ziek te zijn, dus het is je vergeven Brandon. Toen er eind vorig jaar bekend werd gemaakt dat the Killers naar Nederland in de Ziggo Dome zouden komen, twijfelde ik geen moment. Ondanks de twee laatste cd's wilde ik gewoon heen, punt. Ik noemde ze nog steeds mijn favoriete band en ik heb mijn blognaam nota bene naar een liedje van hen vernoemd. 45 euro is niet heel goedkoop, maar ook zeker niet heel duur voor zo'n wereldband. Een concert bijwonen van the Killers stond al tijden op mijn lijstje, ik moest en zou er gewoon heen gaan!


And so we did. Mijn zus Lisa en ik gingen eindelijk naar the Killers. Ik had al wat verhalen gehoord over de Ziggo Dome dat er een erg laag podium zou staan dus we gingen drie kwartier voordat de zaal openging in de snijdende kou staan wachten. Er stond al een behoorlijke rij en we stonden niet helemaal vooraan, maar we hadden mooie plaatsen en konden het goed zien. De sfeer zat er al goed in voordat het uberhaupt begonnen was. We kregen een ballon met een briefje waarop stond dat er een fanactie voor the Killers gepland is en dat we ze moeten opblazen bij het nummer Miss Atomic Bomb. Leuk! Na anderhalf uur kwam het voorprogramma, Louis XIV. Nee, slechte band, paste totaal niet bij the Killers, jammer. Na ongeveer drie kwartier stonden ze dan eindelijk daar, voor mijn neus. Ik kon het bijna niet geloven, waardoor ik tranen  in mijn ogen kreeg van blijdschap. Mijn god, eindelijk zie ik the Killers!


En daar begonnen ze, met hun bekendste nummer Mr. Brightside met de lichten aan. Whut? Iedereen song al mee, ik ook, maar kon er niet aan wennen dat de lichten aan bleven. Gelukkig gingen ze bij het eerst volgende nummer al uit en daar begon de geweldige lichtshow. Het scherm achter hun werden animaties afgespeeld en het licht was daar op afgestemd, very cool. Maar goed, hoe zijn ze nou live? Nou, ZE ZIJN GEWELDIG. Brandon Flowers kan super goed zingen en staat tot geen verhouding met dat filmpje van Lowlands en de hele band is gewoon super goed. Het is spectaculair met vuurwerk en confetti k's en bliksemschichtjes, ze zijn leuk en grapppig tegen het  publiek en weten het hele publiek mee te krijgen. Iedereen zong mee, zo leuk vind ik dat! Ook waren ze oprecht heel blij om te mogen spelen voor zo'n groot publiek. Daar kan ik nog het meest van genieten, kijken naar een band die er echt lol in heeft. Geen sterallures, gewoon 19 nummer spelen (wat behoorlijk veel is) en op het einde kwam Brandon ook nog eens het publiek high-fives geven. Ik typ deze post gewoon met een hand die Brandon Flowers aangeraakt heeft. Wauw. Toen het afgelopen was zeiden Lisa en ik tegen elkaar: "Het beste concert ooit!".


Toch heb ik best wel wat slechte recensies over dit concert gelezen. Het zou niet spectaculair genoeg zijn, het publiek te stijf en slecht gespeeld hebben. Zeikerds zijn die recensenten. Het is nooit goed met ze. De woorden die je van mij net gelezen hebt, is geen recensie, maar gewoon een verslag, over hoe ik dit concert beleefd heb vanuit het oogpunt van een fan. Niet van één of andere zeurkous die er voor betaald krijgt om wat over een concert te vertellen (9 van de 10 keer slecht). Ik heb de avond van mijn leven gehad en ik ben meer fan van the Killers dan ooit geworden. Ik vind zelfs Battle Born nu een geweldige plaat! Dit concert zal voor altijd in mijn herinnering blijven, op een hele positieve manier.

with love,
Amber Brightside, vernoemd naar Mister Brightside.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten