donderdag 3 november 2011

Concert: Saybia

Ik kon het niet geloven toen ik op de site van Patronaat las dat de Deense groep Saybia in ons eigen Patronaat kwam. Hoe tof? De kaarten hadden we al een half jaar in huis en gister was het dan eindelijk zo ver, het concert van Saybia. Mijn verwachtingen? Het mooiste concert van dit jaar. En dat betekent nogal wat aangezien ik dit jaar al naar fantastische concerten ben geweest. Zouden mijn verwachtingen waar gemaakt worden?


Zoals ik al vertelde, komt Saybia uit Denemarken. Ze maken goede pop-/rock liedjes met goede teksten. In 2008 maakten ze bekend voorlopig te stoppen. Maar anno 2010 zijn ze gelukkig weer bij elkaar en besloten weer op te treden en liedjes te schrijven voor het nieuwe album. In totaal hebben ze drie albums uitgebracht: The Second You Sleep, These are the Days en Eyes on the Highway.

Het was een uitverkocht concert en de rij was lang. Allemaal fans, want bij het concert zong iedereen ieder woord mee. Maar eerst kwam het voorprogramma. De Overijsselse band Are You A Lion speelde goede Rockliedjes en paste goed bij Saybia als voorprogramma. Ze speelden ruim drie kwatier, wat best lang is voor een voorprogramma.


Daarna begon eindelijk Saybia. De opkomst was niet heel bijzonder en ze begonnen gelijk met een nieuw nummer. Het lag meteen al lekker in het gehoor. Dat is het mooie van Saybia, alles wat ze maken, klinkt meteen goed. Ook de bekende nummers waren wederom fantastisch. Het publiek zong woord voor woord alles mee en je zag dat de muzikanten genoten.



Wat toch een beetje jammer was, was de set-list. Er werden maar 3 nummers van het laatste album gespeeld (Romeo, A Way Out en A Walk in the Park) terwijl dat het beste album is. Eyes on the Highway en Godspeed into the Future werden bijvoorbeeld niet gespeeld. Er werden veel nieuwe nummers gezongen (die allemaal fantastisch waren) en veel nummers van het eerste en tweede album.

De muzikanten zijn allemaal erg goed. De gitarist, de toetsenist, de drummer, allemaal laten ze de muziek 'kloppen'. Echt, luister dit eens op Youtube of Spotify (of koop een cd, want dat is Saybia dubbel en dwars waars!) en ik weet zeker dat jullie dit tof vinden. Helaas zijn ze niet zo bekend, maar kwalitatief horen ze zeker in het zelfde rijtje als Coldplay en Kings of Leon thuis. Nou eigenlijk horen ze daar nog boven. In ieder geval heb ik een heerlijk avond gehad, waaraan ik met zoveel plezier zal gaan terug denken. Of ik weer zal gaan als ze weer in Nederland komen? Dat weet ik nog niet. Er zijn zoveel bands die ik wil zien en het is nu natuurlijk nog heel vers. Maar over een paar jaar sta ik weer vooraan bij deze fantastische band!

With love,
Amber

Geen opmerkingen:

Een reactie posten