vrijdag 6 januari 2012

Beste Films die ik in 2011 heb gezien

Ik ben gek op films. Leuke meiden films maar vooral Art-house. Ik ben niet zo erg meer van de commerciele films. Wel heb ik er een paar gezien dit jaar die ik erg leuk vond, maar ik ga toch een artikeltje schrijven over de films die een hele erge indruk op me gemaakt hebben. Het wordt vast en zeker een lang lijstje, want ik nog nooit zoveel goede films in 1 jaar tijd gezien, als in 2011. Benieuwd?

Control



Ik begin met de beste film die ik ooit heb gezien. De film gaat over het ontstaan van de band Joy Division, zanger Ian Curtis die epilepsie had en vreemd ging als ze op tour waren. Het verhaal is ontzettend heftig en acteur Sam Riley kan heel goed de rol van Ian Curtis vertolken. De film is gemaakt door Anton Corbijn en je ziet veel kenmerken van hem terug. Zo is de hele film zwart-wit dat de film nog depressiever maakt.

Deze film heeft zo ontzettend veel indruk op me gemaakt dat ik er nog steeds vaak aan terug denk. Ik ben zelfs fan geworden van Joy Division en new-wave muziek. Ik wil niet overdrijven maar deze film krijgt van mij een 10! Serieus, bekijk deze film, want deze moet je gezien hebben!

Frida



Frida is het waargebeurde verhaal over de kunstenares Frida Kahlo. Frida kreeg een auto ongeluk toen ze heel jong was. Hierdoor heeft ze een hele tijd niks kunnen doen en lag alleen in bed. Ze ging zelfportretten schilderen en ze zag zichzelf haar hele leven lang als een gehandicapte. Dit leidde tot haar surrealistische schilderijen. Ze trouwt met Diego Rivera, die heel veel vreemd gaat en zij begint een verhouding met de russische revolutionair Leon Trotski.

Dit is toevallig de eerste film die ik in 2011 heb gezien. Frida Kahlo is één van mijn favorite kunstenaressen en ik wilde graag meer weten over haar leven. Deze film is echt waanzinnig. Geweldige casting (Salma Hayek lijkt op Frida!) en de surrealistische beelden zijn super!

Fight Club



Deze film keken we bij engels en we kregen er een toets over (ook over het boek). Ik had een mooi cijfer gehaald en dat kwam omdat ik deze film echt ongelofelijk tof vond. Ik snap nog steeds niet waarom ik deze film niet eerder gekeken heb.

Waar gaat de film over? Oke, dat zal ik niet uitleggen. Kijk gewoon even de trailer en als je die niks vind of denkt: 'ah bah, mannenfilm' gewoon kijken. Je bent na het einde echt flabbergasted en je gaat nadenken. Ik heb hem inmiddels al drie keer gezien, maar nu is hij niet leuk meer, als je hem hebt gezien, snap je waarom :)

500 days of Summer



500 Days of Summer heb ik vorig jaar drie keer gezien. Geen één moment verveelde hij me. Hij is zo leuk! Hij loopt niet chronologisch, wat perfect bij het verhaal past. Ook vind ik de Zooey Deschanel en Joseph Gordon-Levitt perfect voor hun rollen.

'This is a story of boy meets girl, but you should know up front, this is not a love story.' Deze zin zegt eigenlijk al genoeg om te weten waar de film over gaat. Het is geen romantische komedie maar een film waarin Tom Handson en Summer Finn elkaar ontmoeten, waarin ze verliefd worden, waarin ze vrienden worden en waarin ze uit elkaar gaan. Klinkt gewoon, maar deze film is echt anders dan anderen. Echt de moeite waard om naar te kijken.

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain



Wauw, deze film is gewoon wauw! De perfecte feel good movie, want na vijf minuten krijg je onwijze respect voor amélie. Een echte art-house film, het is natuurlijk een franse film, maar de scènes, de onderwerpen, het acteerwerk, alles maakt het heerlijk om naar te kijken. Sommige scènes zijn zo ontroerend mooi (De scène met de blinde man, tranentrekkend)

Amélie gaat over een vrouw, die hoort dat prinses Diana een auto ongeluk heeft gehad. Van de schrik laat ze een blikje vallen die tegen een tegeltje aanrolt. Dit tegeltje valt om en er blijkt achter het tegeltje een doosje verstopt te zitten. Het doosje wil ze terug geven aan de eigenaar. Als Amélie dit gedaan heeft, besluit ze meerdere mensen te helpen.

Slumdog Millionair



De laatste film in dit rijtje, die mij misschien toch wel het meeste heeft geraakt, is Slumdog Millionair. Waarom ik deze film niet veel eerder heb gezien, is mij ook een groot vraagteken. Aan het einde van de film kon ik even niks meer zeggen omdat er iets vast zat in mijn keel. Echt dit is een zeer aangrijpende film. Als je hem nog niet gezien hebt, even huren of kopen (hij is veel meer waard dan een download) want deze film moet je gezien hebben!

Slumdog Millionair gaat over Jamal Malik, die opgegroeid is in de sloppenwijken van Mumbai. Toen hij jong was, leerde hij een meisje kennen, die hij later steeds weer uit het oog verliest. Als hij 18 jaar is, doet hij meer aan het programma Who Wants To Be A Millionair omdat hij hoopt dat zij naar hem zal kijken, alleen pakt dit anders uit. Hij blijkt alle vragen goed te weten doordat hij steeds vlagen terug ziet van dingen die hij in zijn jeugd heb meegemaakt. Dit is voor de kijker heel ontroerend en indrukwekkend.


Zo, dit zijn toch wel de beste films die ik in 2011 heb gezien en die de meeste indruk op me gemaakt hebben. Ik ben ook in maart 2011 naar het Movies that Matter festival in Den Haag geweest, waarin ik de eer had om in de jongerenjury te zitten en hier heb ik ook zeer aangrijpende films gezien. Het was een geweldige ervaring die ik als filmliefhebber niet had willen missen.

With love,
Amber

Geen opmerkingen:

Een reactie posten